Het belang van bewegend leren

Het belang van bewegend leren

Het belang van bewegend leren

De afgelopen jaren is de maatschappij snel veranderd aan de hand van technologie en digitalisering. Zo zitten we meer, bewegen we minder en kunnen we ons minder lang concentreren. Kantoren worden daarom vaker ingericht met sta- of fietsbureaus. Ook kinderen hebben baat bij een andere manier van leren. Kindercoach en maatwerkbegeleider Annemieke de Jong onderschrijft dan ook het belang van bewegend leren.

Concentratieboog

Annemieke: ‘Leerkrachten vergissen zich soms door te verwachten dat een kind van half 9 tot 12 achter zijn bureau aan het werk is. Dat kan niemand. Na zo’n 30 minuten neemt bij volwassenen de focus af; bij de een wat sneller dan de andere. Als je praat over kinderen, dan is die concentratieboog korter. Voor kinderen van zes jaar is 10 minuten haalbaar, voor tienjarigen 20 minuten en kinderen van dertien jaar en ouder 30 minuten.’

Beweegbreaks

‘Ik geloof dat je kinderen betrokken kunt houden door tussen de lessen door beweegspellen te doen. Dat noemen ze ook wel ‘beweegbreaks’. Door onderzoek weten we dat volwassenen na een break weer beter tot werken komen en dat weten we ook van kinderen. Als kinderen bewogen hebben, kunnen ze daarna weer makkelijker stilzitten en de lesstof beter opnemen.’

Onderwijs aanpassen

Daarnaast vindt Annemieke dat je bepaalde opdrachten efficiënter kunt doen dan alleen vanuit een boek, door ze te combineren met beweegactiviteiten. ‘Wil je dat het kind de tafels leert, laat ze dan springen op de gang en bij elke sprong 1 x 1 = 1 hardop dreunen. Binnen no time zitten de tafels erin. Dat werkt voor veel kinderen beter dan snappen dat 1 x 6 een keer meer is dan 1 x 5. Bovendien houden ze het veel makkelijker vol dan wanneer ze op een vel sommen moeten maken. Dat is op zich heel goed, maar ik denk dat het belangrijk is dat je het afwisselt. We mogen onze manier van onderwijs best aanpassen.’

Materialen

Om deze reden heeft Annemieke verschillende materialen ontwikkeld om het bewegend leren op scholen te bevorderen, zoals de klankenmat, 20-veld en 100-veld ‘Er zijn al veel bewegend leren-materialen op de markt, maar ik wilde overzichtelijke en rustige materialen, zodat je het effectief en goed kunt inzetten. Ik zie bijvoorbeeld matten met tien verschillende kleuren, wat voor een kind verwarrend kan zijn. Ik geloof dat je als leerkracht de les leuk kan maken en niet zozeer het materiaal.’

Twintigveld

‘Bij het 20-veld heb ik allerlei oefeningen bedacht. Je kunt snappen wat twintig is door er spullen bij te leggen en die te verdelen zodat je weet wat hoeveelheden zijn. Je kunt ook testen of de kinderen weten dat 5 en 7 de buurgetallen van 6 zijn. Die kan je heel goed uitleggen als je daarop staat. Als kind moet je dan op de zes staan, de buurgetallen opnoemen, springen en wisselen. Je bent dan heel erg aan trainen en kunt een doel van de les zo prima behalen, op een heel andere manier.’

Circuitvorm

‘Ik realiseer me dat dit lastiger is om met een groep te doen. Als je 34 leerlingen in de klas hebt, dan is dat niet te doen op zo’n mat, maar in circuitvorm kan dat juist heel goed. Dan kun jij bij de klankenmat staan, komt een kind de klanken oplezen en staan er op andere plekken weer andere materialen om zelfstandig te gebruiken, zoals een automatiseringsstencil, klokdomino, Boggle en stripboeken. In circuitvorm kun je zo verschillende doelen aanbieden bij de les.’

%d bloggers liken dit: