Blog

Hoe ga je als ouder om met telefoon- en tabletgebruik?

BLOG | 5 april 2022

Telefoons en tablets zijn in veel gezinnen aan de orde van de dag. Zeker wanneer kinderen veel tijd thuis doorbrengen, is het verleidelijk de telefoon of tablet erbij te pakken. Het verzorgt een gemakkelijk en toegankelijk tijdverdrijf. Dat is wel zo fijn, zeker wanneer je als ouder ook probeert wat werk gedaan te krijgen. Helaas kleven er ook nadelen aan deze digitale middelen.

Omgaan met digitale middelen

Smartphones en tablets kunnen, zeker op dit moment, ingezet worden voor educatieve doeleinden en als communicatiemiddel met vrienden en familie. Maar kinderen kunnen ook tegen problemen aanlopen. Zo komt het helaas geregeld voor dat kinderen online gepest worden. Door te veel tablet- en telefoongebruik kunnen er motorische achterstanden en/of oogproblemen ontstaan. Verder kunnen kinderen moeite hebben met de verantwoordelijkheid die ermee gepaard gaat: want hoe ga je om met de tijd die je spendeert aan een telefoon?

Verantwoord telefoongebruik

Digitale middelen en sociale media zijn geïntegreerd geraakt in onze levens. Dat betekent dat je er ook iets mee moet als het aankomt op opvoeding. Maar hoe leer je je kind op verantwoorde wijze om te gaan met telefoongebruik en wanneer begin je daarmee? Het zijn vragen waar veel ouders mee kampen. Kindercoach Annemieke: ‘Mijn voorstel is om het kind vanaf groep 7 te laten wennen aan telefoongebruik. Zo voorkom je dat ze in de brugklas, wanneer ineens alles nieuw is, ze ook nog een telefoon hebben waaraan ze moeten wennen.’

Nadenken over grenzen

Omdat goed gebruik van telefoons en tablets deels gebaseerd is op vertrouwen, is het belangrijk na te denken over grenzen. Volledige begrenzing raadt Annemieke af. ‘Het is belangrijk het kind aan te leren de eigen grenzen te stellen’, legt ze uit. ‘Houd daarbij wel zicht op wat je kind online doet, anders kunnen er problemen ontstaan. Dat geldt ook voor het gebruik van sociale media. Je hoeft het ze niet af te nemen, maar het is wel belangrijk dat ze weten hoe ze zich op internet moeten gedragen. Praat daarover met je kinderen.’

Stimuleer verantwoordelijkheid

‘Daar kan je al vroeg mee beginnen. Mijn dochter is drie en met haar oefen ik daar ook mee. Als ze een filmpje wil kijken, geef ik ook aan dat ik erop vertrouw dat ze na dat filmpje de tv uit doet. Ik leg daarbij uit dat het niet goed is voor de ogen om te lang naar schermen te kijken. Door het kind uit te leggen waarom je iets wilt, creëer je ook meer begrip wat het kind stimuleert de verantwoordelijkheid te nemen. Zo leg ik aan ouders en kinderen de 20-20-2-regel uit, een regel die bijziendheid voorkomt middels dagelijks twee uur buitenspelen en beperkt schermgebruik. Vaak schrikken beiden dat bijziendheid beperkt kan worden door bepaald gedrag. Dat inspireert!’

Niet bang voor strijd

Dat het niet altijd gemakkelijk is, weet iedere ouder die wel eens de tablet probeert af te sluiten terwijl het kind daar weinig zin in heeft. Ook Annemieke en haar dochter hebben wel eens strijd. ‘Maar bang zijn voor strijd met je kind, dat is geen vruchtbare situatie. Uiteindelijk weet je als ouder wat het juiste is, en op welk moment het nu net even wel nodig is om grenzen te stellen. Zeker met telefoongebruik is dat soms aftasten en laveren tussen begrenzen en vertrouwen geven.’ Uitspreken dat je vertrouwt op je kind en diens vermogen de eigen grenzen te bewaken is dus net zo belangrijk als het afbakenen van jouw wens.

Hoe ervaar jij het?

Annemieke: ‘Je hoeft niet altijd ‘nee’ te zeggen wanneer een kind om de telefoon vraagt, of wanneer het een filmpje aan het kijken is. Kijk maar eens naar jezelf en hoe jij dingen ervaart. Jij vindt het ook niet leuk om uit een film te worden gehaald. Denk na hoe je ermee om kunt gaan en het doel kunt bereiken dat je wenst. Vraag hoelang het filmpje duurt en kondig tijdig aan dat je na het filmpje gaat eten, dat de tablet of telefoon uit moet. En zit jij non-stop op je telefoon? Tja, dan is het moeilijk te verwachten dat je kinderen er anders mee omgaan.’

Deel dit bericht op:

Lees ook

Geboorte in kaart: de invloed van de geboorte op je kind

Wist je dat de zwangerschap en bevalling van invloed kunnen zijn op het latere leven? Ontdek hoe met Geboorte in kaart!

Lees verder

Kindercoaching op afstand met online sparsessies!

Loop je even vast in de opvoeding? Een online sparsessie met de kindercoach kan je weer tot nieuwe inzichten brengen!

Lees verder

Onzeker kind? Laat je kind weer in zichzelf geloven!

Mist jouw kind zelfvertrouwen? Help je onzekere kind weer in zichzelf te geloven met coaching!

Lees verder

‘Kindercoaching heeft echt het verschil gemaakt’

Kun je wel wat begeleiding gebruiken na een scheiding? Lees over Bertes ervaring met kindercoaching.

Lees verder

Is mijn kind boos, of doet het boos? NLP helpt

Als je kind ongewenst gedrag vertoont, is het belangrijk dat ze leren dat het anders kan.

Lees verder

Hoe kun je je kind helpen met een leerachterstand?

Heeft jouw kind een leerachterstand? Annemieke legt uit hoe je hier als ouder bij kan helpen.

Lees verder

Opvoeden in vertrouwen

Je hebt net boodschappen en allemaal lekkers in huis gehaald. Samen met je kind wil je vanavond even eten. Tenminste, dat is het plan.

Lees verder

Beter communiceren met je kind: volg het communicatiemodel

Wil je de communicatie tussen jou en je kind verbeteren? Kindercoach Annemieke geeft advies met het communicatiemodel.

Lees verder

Weerbaar kind? De Coole Kikker zoekt een vriendelijke vriend

Worstelt jouw kind met sociale situaties? Met de Coole Kikkertraining bouwt je kind meer weerbaarheid en assertiviteit op.

Lees verder

Ervaringen

‘Annemieke verstaat haar vak volledig! Dit komt m.i. voort uit haar ervaringen vanuit onderwijspraktijk en alles dat hier aan gerelateerd is. Zij zal als geen kunnen uitgaan vanuit een ‘startpositie’ door haar expertise. Zij verstaat haar vak als geen ander en maakt waar wat ze afstemt! Een betere begeleiding is er m.i. niet mogelijk!’

- Patrick - Onderwijsgevende BO

‘De training ziet er professioneel uit. In de filmpjes zie je duidelijk iemand die weet waar ze het over heeft.’

- Nanda

‘In de training zit een duidelijke opbouw. De inhoud is top. Je hebt een fijne stem en goed tempo. Je podcast vind ik een mooie aanvulling. De laatste les is een duidelijke afsluiting van de reeks.’

- Mariette

Start alvast thuis
met de gratis tips!

Heb jij net een zetje in de goede
richting nodig? Download dan de gratis
tips en ga gelijk aan de slag.