Blog
Hoe ga je om met telefoon- en tabletgebruik?
Telefoons en tablets zijn in veel gezinnen aan de orde van de dag. Het is een gewoonte geworden. Het is een gemakkelijk en toegankelijk tijdverdrijf. Dat is fijn, want het zorgt voor een momentje rust en tijd voor jezelf. Helaas kleven er ook nadelen aan het gebruik van digitale middelen.
Problemen
Telefoons en tablets worden ingezet voor educatieve doeleinden en als communicatiemiddel met vrienden en familie. Maar kinderen lopen ook tegen problemen aan. Zo komt het helaas geregeld voor dat kinderen online gepest worden. Daarnaast kan te veel tablet- en telefoongebruik motorische achterstanden en/of oogproblemen tot gevolg hebben, tot een bril aan toe.
Wanneer een eigen telefoon?
Digitale middelen en sociale media zijn tegenwoordig geïntegreerd in onze levens. Hoe leer je je kind op verantwoorde wijze om te gaan met telefoongebruik en wanneer begin je daarmee? Mijn advies is om je kind vanaf groep 7 te laten wennen aan telefoongebruik. Zo voorkom je dat ze in de brugklas, wanneer alles nieuw is, ook nog een telefoon hebben waaraan ze moeten wennen.
Nadenken over kaders
Omdat goed gebruik van telefoons en tablets deels gebaseerd is op vertrouwen, is het belangrijk na te denken over hoe hiermee om te gaan. Volledige begrenzing raad ik af. Bijvoorbeeld maximaal een uur per dag. Wat ik in mijn praktijk merk is dat het draait om minuten, het verlengen daarvan. Niet elke dag is hetzelfde: op een regenachtige dag of wanneer je ziek bent zijn er andere behoeftes vanuit ouder en kind. Ik geloof in het bespreken van duidelijke kaders met elkaar. Dit leidt tot verantwoord gebruik en een geaccepteerde hoeveelheid schermtijd. Houd wel zicht op wat je kind online doet. Dat geldt zeker voor het gebruik van sociale media. Het is belangrijk dat ze weten hoe ze zich op het internet moeten gedragen. De belangrijkste sleutel is om erover te praten met je kinderen en het voor te doen.
Stimuleer verantwoordelijkheid
Daar kun je al vroeg mee beginnen. Ik denk dat mijn dochter drie was toen er af en toe een filmpje werd gekeken. Eerder keek ze vooral haar eigen foto’s en filmpjes. Gelijk vanaf het begin hebben we hierin liefdevol grenzen gesteld. Wanneer er een filmpje wordt gekeken, dan leg ik uit dat ik bijvoorbeeld wil dat na dit filmpje de televisie weer uit gaat. Natuurlijk gaat dit niet altijd op mijn moment en toch kunnen we vanuit verbinding daar wel een grens stellen. Ik leg bijvoorbeeld uit dat het niet goed is voor de ogen om te lang naar schermen te kijken.
20-20-2-regel
Door het kind uit te leggen waarom je iets wilt, creëer je ook meer begrip wat het kind stimuleert de verantwoordelijkheid te nemen. Dit komt ook zeker in mijn praktijk wel ter sprake. Dan introduceer ik de 20-20-2-regel. Dit is een regel die bijziendheid kan voorkomen: na 20 minuten dichtbij kijken, is het belangrijk om een onderbreking van 20 seconden te nemen en om in de verte te kijken en minstens 2 uur per dag buiten te zijn. Vaak schrikken zowel kinderen als ouders dat bijziendheid beperkt kan worden door bepaald gedrag. Om deze reden kijken onze kinderen hun filmpjes dus vooral op de televisie. vermogen de eigen grenzen te bewaken is dus net zo belangrijk als het afbakenen van jouw wens.
Niet bang voor strijd
Dat het niet altijd gemakkelijk is, weet iedere ouder die wel eens de tablet probeert af te sluiten of de televisie uit wil zetten, terwijl het kind daar weinig zin in heeft. Ook ik heb echt wel eens dat mijn kinderen het niet met mij eens zijn. De strijd uit de weg gaan, omdat je bang bent voor ruzie met je kind is geen gezonde situatie. Uiteindelijk weet je als ouder wat het juiste is en op welk moment het nu net even nodig is om liefdevol grenzen te stellen. Zeker met telefoongebruik is dat aftasten en laveren tussen liefdevol begrenzen en vertrouwen geven. Uitspreken dat je vertrouwt op je kind en diens vermogen zijn eigen grenzen te bewaken is dus net zo belangrijk als het afbakenen van jouw grenzen.
Hoe ervaar jij het?
Je hoeft niet altijd ‘nee’ te zeggen wanneer een kind om een scherm vraagt. Kijk maar eens naar jezelf en hoe jij dingen ervaart. De ene dag heb je ook meer behoefte aan bepaalde afleiding dan een andere dag. Uiteraard hoeft er niet middenin een aflevering gestopt te worden: dat vind ik zelf immers ook vervelend. Ik ben ook benieuwd hoe het afloopt. Denk na hoe je ermee om kunt gaan en het doel kunt bereiken dat je wenst. Vraag hoe lang het filmpje duurt en kondig tijdig aan dat je na het filmpje gaat eten, en dat de tablet of televisie uit gaat.
Voorbeeld
Kijk ook naar je eigen gedrag: zit jij non-stop op je telefoon? Tja, dan is het te verwachten dat je kinderen er ook zo mee omgaan. Dan is de eerste stap waarschijnlijk aan jou. Goed voorbeeld doet goed volgen. Ik hoor geregeld een ouder zeggen, ‘Als ik op de iPad zit, zit ik de krant te lezen. Dat is wat anders dan een maf spel.’ Voor jou is de krant lezen belangrijk, waar dit voor een kind maf overkomt.
Meldingen uitzetten
Tip: hoe vaak kijk jij op je telefoon? Wist je dat je ook bij apps als WhatsApp, Snapchat en TikTok de meldingen kunt uitzetten? Jij bepaalt wanneer je kijkt en reageert. Hierdoor ben je bewuster met de telefoon bezig.
Deel dit bericht op:
Lees ook
Ervaringen
Start alvast thuis
met de gratis tips!
Heb jij net een zetje in de goede
richting nodig? Download dan de gratis
tips en ga gelijk aan de slag.